Bóle stawu łokciowego – łokieć tenisisty i golfisty

Łokieć tenisisty

Silny, utrudniający funkcjonowanie w życiu codziennym ból po bocznej stronie stawu łokciowego bardzo często wiąże się z tzw. zespołem łokcia tenisisty. Chociaż na tę jednostkę chorobową cierpi (pośród wszystkich pacjentów) zaledwie 10% tenisistów , jednostka chorobowa wzięła swoją nazwę od ruchów wywołujących przeciążenia bocznego przedziału stawu łokciowego. Problem łokcia tenisisty dotyczy w głównej mierze pacjentów w wieku 30 – 55 lat, wykonujących prace biurowe, związane z wykorzystaniem komputera. Przyczyną jest niekorzystny układ dłoni podczas pisania na klawiaturze, oraz praca z myszką do komputera.

Do niedawna uważano iż główną przyczyną dolegliwości bólowych jest stan zapalny w obrębie przyczepu mięśni prostowników nadgarstka(nadkłykieć boczny kości ramiennej). W tej chwili uważa się iż istotny wpływ mają także zmiany degeneracyjne (wywołane przez mikrourazy) w obrębie ścięgien. Powtarzające się ruchy wyprostu nadgarstka i jego supinacji, często z obciążeniem zewnętrznym powodują uszkodzenia.

Objawem zespołu łokcia tenisisty jest silny ból pojawiający się po bocznej stronie stawu łokciowego. Ból może lokalizować się punktowo, w miejscu przyczepu prostowników nadgarstka, lub promieniować od stawu łokciowego w kierunku przedramienia. W początkowej fazie dolegliwości pojawiają się po wykonywaniu czynności przeciążających okolice przyczepu. W dalszych etapach ból rozwija się, pojawia się w trakcie trwania czynności. Wraz z rozwojem zespołu łokcia tenisisty, ból staje się coraz bardziej uporczywy. Pojawia się również w spoczynku i utrudnia funkcjonowanie w życiu codziennym. Często pojawia się także w nocy, co jest charakterystyczne dla stanu zapalnego.

Leczenie zespołu łokcia tenisisty obejmuje przede wszystkim leczenie zachowawcze. Dobre rezultaty przynoszą zabiegi z terapii manualnej w połączeniu z Kinesiology Tapingiem i zabiegami z fizykoterapii (terapia ultradźwiękami, laseroterapia, elektroterapia, krioterapia, zabiegi z wykorzystaniem fali uderzeniowej). Dodatkowo stosuje się także leczenie farmakologiczne (NLPZ), a także ostrzykiwanie lekami sterydowymi (zabieg najlepiej wykonać pod kontrolą aparatu USG). W ostatnim czasie stosuje się również zabiegi z wykorzystaniem czynników wzrostu (PRP), które dają pozytywne rezultaty w leczeniu.

Łokieć golfisty

Zespół łokcia golfisty lokalizuje się po przeciwnej stronie stawu niż łokieć tenisisty. Dolegliwości bólowe pojawiają się po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego. Patologia dotyka mięśni zginaczy nadgarstka, mających swój przyczep w obrębie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Są to mięśnie odpowiedzialne za ruchy zginania nadgarstka oraz pronacji przedramienia. Podobnie jak w przypadku Zespołu łokcia tenisisty, przyczyną dolegliwości są powtarzające się przez długi okres czasu mikrourazy ścięgien i powstający w miejscu przyczepu przewlekły stan zapalny.